Vomera mera!

Okej, 28 Veckor Senare är nu officiellt Sveriges kassaste film. Seriöst. Den var dålig bortom mänsklig uppfattning. Fast den hade ett bra soundtrack, och det är värt mycket. Men den var dålig. Som min far sa, det såg ut som om dom hade filmat den med mobilkameran. Det enda som var bra var början (då jag grinade som en unge samtidigt som jag irriterade mig på idioterna bredvid mig). Jag tänker nu berätta hela första scenen, så ni som har tänkt se den: låt bli att se den. Men om ni absolut vill, så sluta läsa nu. (SPOILERVARNING!)

Första scenen så får vi se ett par, en man och en kvinna som heter Alice och Don, som står i ett mörkt kök och pratar om att dom har väldigt lite mat kvar. Dom pratar om sina barn, Andy och Tammy, som var på skolresa i Manuelland när smittan bröt ut, och är kvar där. Sen sätter dom sig ner att äta med ett gammalt par, en medelålders man som heter Jacob och en ung tjej. När dom sitter där och äter så börjar det bulta på dörren, och en de hör en liten pojke skrika att dom ska släppa in honom. Don försöker få Alice att inte öppna, men eftersom hon saknar sina egna barn så så kan hon inte låta bli. Hon öppnar, och släpper in den lilla pojken, som verkar vara runt sju. De ger sjuåringen mat at äta (som han äter med sina smutsiga händer, ew) och han berättar att de har jagat honom länge, hans föräldrar. När de sitter där så reser unga tjejen på sig, går fram till fönstret och tittar ut genom plankorna som sitter för. Så plötsligt så körs en hand rakt genom fönstret, sliter tag i tjejens arm och rycker ut den och biter i den. Händer kommer överallt och börjar slås igenom fönstren. Unga tjejen blir smittad, och börjar attackera folk. Don tar en kofot och slår ihjäl henne, och några andra zombies som tagit sig in genom fönstret. De andra springer och tar sig till en paniklucka, förutom sjuåringen som fått panik och springer upp på övervåningen. Alice springer efter honom, och Don skriker till henne att låt bli honom.

Samtidigt så flyr det gamla paret och medelåldersmannen in i en lada, och försöker ta sig upp på ett höloft där man kan ta sig ut. Den gamla mannen offrar sig för att hans fru ska få leva, så när han blir uppäten så försöker Jacob dra upp den gamla kvinnan på loftet, men de tar henne, och hon dör. Jacob flyr ut och börjar lossa en motorbåt som ligger nere i floden och väntar på dem om de skulle bli attackerade.

Don springer efter Alice, och hon hittar pojken i en garderob. Don står på ena sidan av ett sovrum, i en dörröppning. En zombie kommer in genom den andra dörren, emellan Don och Alice och pojken.. Alice skriker "DON!". Han smäller igen dörren i ansiktet på henne. Hon skriker. Han kastar sig ut genom fönstret och börjer springa, och zombierna kastar sig efter honom. Han vänder sig om en kort sekund och ser Alice stå i fönstret. Hon skriker hans namn. Och så är hon borta.

Don springer ner till floden och Jacob. De lossar båten tillsammans, men när Jacob ska hoppa i så ramlar han och hamnar i vattnet. Don försöker dra upp honom, men Jacob har blivit biten och är smittad. Don sätter på motorn och gör köttfärs av Jacob. Sen flyr han.

Sen får man se när Dons ungar kommer tillbaka, till den lilla säkerhetszonen på Isle of Dogs där Don är säkerhetschef eller något. Han ljuger såklart när dom frågar vad som hände med mamma.
I alla fall, för att göra en lång historia kort så åker ungarna utanför säkerhetszonen och tillbaka till deras gamla hus, för att hämta lite småsaker. Väl där så hittar dom sin mamma, där hon gömmer sig. Hon är i princip sinnessjuk.

De tar tillbaks henne till zonen, där hon blir undersökt och det konstateras att hon har blivit biten, men hon är inte smittad, hon bara bär på viruset i saliv och blod. Ungarna sätts i karantän. don blir chockad när han hör att Alice lever, och tar sig in till henne. Hon ligger fastspänd i en sjukhusbädd, eftersom hon får panikattacker. Han står vid hennes säng och gråter och säger förlåt, förlåt, jag var rädd. Hon säger "Jag älskar dig." Han kysser henne. Och blir smittad.

Så han dödar henne. Och sprider smittan i zonen. Men på något mystiskt sätt verkar han ha minnen trots att han är zombie, så när han ser sina barn så försöker han döda dom, och inte bara döda lite allmänt som dom andra. Han jagar dem genom hela filmen, och en kvinnlig läkare som heter Scarlet samt en krypskytt vid namn Doyle försöker få ut barnen, eftersom de kan ha samma blod som sin mamma, och isåfall kanske man kan göra ett botemedel eller åtminstone immunitet av det. I början av deras flykt är det lite fler folk med, men de dör. Krypskytten har en polare i helikopter som han hela tiden försöker komma till för att de ska kunna ta sig därifrån.

Doyle dör när han skjuter på deras bil på väg till ett stadium där helikoptermannen ska vara. Han blir gasad, och sen grillad av några soldater med eldkastare.
Scarlet, Tammy och Andy tar sig ner i tunnelbanan för att det ska gå snabbare att ta sig till stadiumet. Väl där nere är det kolmörkt, och bara Scarlet kan se eftersom hon har mörkersikte på sitt gevär. Men hon blir attackerad från sidan, av Don som gömt sig där nere.

Tammy och Andy kommer ifrån varandra. Don jagar Andy, och biter honom. Tammy skjuter sin pappa när hon ser honom stå och äta på hennes lillebror. Pappan dör. Andy blir en smittbärare. De tar sig till stadiumet, och blir tagna därifrån, till Frankrike.

Och där sprider Andy smittan. Det sista man får se är zombies som springer från Eiffeltornet. Den var lite sorglig liksom, typ "hej, vi har överlevt apokalypsen och fått tillbaka vår pappa, och OJ nu fick vi tilbaka mamma också, men nej nu dödar pappa mamma, trycker ut hennes ögon och äter upp hennes huvud! Nu springer vi och pappa försöker döda oss, OJ nu äter pappa lillebror, nu dödar vi pappa och sticker till Frankrike och dödar lite fransoser!". Så kasst. (SPOILERVARNING SLUT!)

Jaja. Iaf. I fredags så var fågelskådningen inte så kass, vi hade ganska kul även om det var lite kallt. Vi var stövelklassen, alla hade stövlar utom Elin. Martina var sjuk, tråkigt nog, för det var hennes födelsedag och allt. Men vi ringde henne sen när vi skulle åka hem och grattade henne. Iaf. Hela skolan gick ju såklart av fel också, så vi fick gena över en massa golfbanor för att komma rätt.

Vi skulle först gå på tipspromenad och artsamling, alltså hitta så många arter av växter och djur som vi kunde hitta. Min grupp hade flest, 56 stycken. Sen skulle vi ha en gående föreläsning, det var rätt så skönt. 
Sen åkte vi hem, ungefär sextio ungdomar på en buss. Busschaffisen hatade oss, eftersom vi bara trängde oss på när han sa "alla får inte plats", och vi skrek "men vi kan ju inte stå här i två timmar!" och tryckte på bara. Lite trångt var det. Men som tur var så skulle vi inte åka så länge.  

Carro och jag åkte hem till henne och hoppade studsmatta. Sen åkte jag hem och gjorde mig i ordning inför kvällen. Men schemat blev lite ruckat, så efter ett tag så var Marina, Carro och Saffe hemma hos mig och åt paj. Sen skjutsade pappa oss till Solna Station och så åkte vi till Patrik. Jag och Jeanine gick för att möta Den Ultimata Mannen och köpa öl. Sen drog vi till Patrik och de andra.

Alex och Sebastian dök upp efter ett tag. VI kollade lite på tv, rökte pipa och hade det allmänt bra i ett par timmar.
Carro och Saffe är numera ett officiellt par, de bestämde det då. Grattis!
Någon gång vid halv ett så drog Alex, jag och Sebastian hemåt med tuben. Vi gick av i sumpan, och Alex och jag drog hem till mig. Det var mysigt, han är väldigt lätt att sova bredvid till skillnad från vissa andra som jag har sovit med. Dom var mera knuffiga och buffiga och ville nog egentligen helst sova ensamma eller vad man ska säga, medan Alex anpassade sig väldigt lätt. Vi fick plats väldigt bra med tanke på att min säng bara är gjord för en person.

Vi gick upp vid fyra nån gång, mest för att det var väldigt svårt att slappna av när min pappa ligger precis utanför min olåsta dörr och lägger golv. Alex stack hem, jag pratade i telefon med Andrea och sen gick jag och pappa på bio.
När jag kom hem pratade jag först med Philip i telefon tills hans mamma krävde att han skulle lägga på, och sen pratade jag med Adam. Sen sov jag.

Idag ska jag först plugga, och sen kommer Alex hit. Kul att jag kan sova hur länge jag vill imorgon, för jag har bara en lektion och den börjar 15.40. Kasst, men skönt.
Puss på er. 


Citat:
Carro: "Skriv upp att vi såg såna där stora fåglar utan vingar, vad heter dom? Just det. Hästar."


Philip:
"Du kan få en tandborste av mig i födelsedagspresent, och en kondom som det står 'TURK' på."


Jag: "Jamen jag fick ju som jag ville, alla dog ju, till och med fransmännen!"


Kommentarer
Postat av: Martina

Var det inte den där filmen som Malin var så salig över förra veckan?

2007-09-16 @ 17:34:23
Postat av: Nea

Det hoppas jag verkligen inte, för isåfall kanske jag måste slakta henne.

2007-09-16 @ 18:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0